آرایشی و زیبایی, آموزش و چگونه ها, محصولات بهداشتی, مراقبت و سلامتی

روتین مو و تاثیراتی مثبتی که بر روی مو می گذارد!

بهترین روتین موی خود را بشناسید!

برای آن که موهایی سالم، براق و پرپشتی داشته باشید ابتدا باید جنس موی خود را شناخته تا بتوانید یک برنامه مناسب با آن را در طول روز انجام دهید. روتین مو باعث می شود تا موهای شما سالم تر از همیشه به نظر برسد و به مرور زمان مو های شما را زخیم و حجم آن را چند برابر می کند. بیشترین علت ریزش مو ها علاوه بر مشکلات هورمونی، رفتار های غلطی است که با مو انجام می شود. اگر با ریزش مو مواجهه هستید یا به دنبال راهی بوده که موهای خود را به بهترین وضعیت خود برسانید با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

 

تشخیص جنس مو برای داشت یک کامل روتین مو

روتین مو

شناخت جنس مو، مهم ترین قسمت روتین مو در  واقع یکی از اصلی ترین قدم ها برای شروع مراقبت از مو و داشتن یک روتین مو برای  رسیدگی به آنها تشخیص جنس و نوع موهایتان است. ناگفته نماند معمولا جنس مو ها با جنس پوست یکی است. روتین پوستی و روتین مو معمولا با یک دیگر ارتباط داشته و شباهت های زیادی با یک دیگر دارند.

قبل از هر چیزی شما باید یک شناخت کلی از موهایتان داشته باشید و برای تشخیص جنس موهایتان باید ابتدا آنها را  تمیز بشوید و متن زیر با دقت بخوانید تا متوجه شوید جزو کدوم دسته قرار میگیرید:

  • موهای چرب

اگر بعد از ۴۸ ساعت از شست شو موهایتان قسمت های کناره سر و ریشه مو ها شروع به چرب شدن کرد به حدی که وقتی انگشت کف سرتون میکشید نوک انگشتان چرب می‌شود و یا موقع خارش سر زیر ناخنتان چربی جمع می‌شود و یا با گذاشتن یک لایه نازک دستمال کاغذی و با نوک انگشت ارووم فشار دادن رو پوست سر دستمال چرب و لک دار می شود و یا بعد از سه روز ریشه و ساقه موهاتون کاملا چرب میشه موهای شما جزو دسته موهای چرب محسوب می شود .

  • موهای خشک

اما اگر بعد از ۴۸ ساعت از حمام کردن شما زمانی که به ریشه موهاتون دست میکشید ریشه موهاتون همچنان خشک و حس چربی ندارد ، یا موهاتان کدر هست و حالت برای و درخشان ندارد بدین معنی است که جنس آنها خشک است. از دیگر نشانه های خشکی مو می توان اشاره داشت به  احساس خارش ناشی از خشکی زیاد در پوست سرتان و یا زمانی که اقدام مصرف شامپو های قوی و سولفات دار و رنگ و مواد شیمیایی می کنیدخشکی و خارش و آزار پوست سرتان تشدید می شود.

  • موهای نرمال و معمولی

این نوع جنس مو از دسته موهای خوب و سالمی هستند زیرا هیچ وقت مشکل خاصی با موهاشون نداشته و کمتر از بقیه دچار خارش و التهاب و شوره و … می‌شوند و معمولا کمتر دچار موخوره شده و رشد موی آنها بسیار زیاد است. این دسته از افراد موهای براق و نرمی دارند و بعد از سه روز کم کم ریشه موهاشون شروع به چرب شدن و کمی خارش میکند.

  • موهای مختلط

این نوع مو بعد از ۴۸ ساعت ریشه موها کم کم شروع به چرب شدن میکند ولی ساقه موها خشک و شکننده
در اثر شستشو مداوم ساقه موها به مرور خشک تر و شکننده تر شده و آسیب می بیند. این گروه معمولا زیاد دچار موخوره می‌شوند.

 

بهترین روتین مو چیست؟

روتین مو

بعد از آنکه جنس موهای خود را شناختید باید به دنبال یک روتین مناسب برای آن بروید تا مشکلات موهای شما مانند التهاب، خشکی، موخوره، کم پشتی و کم حجمی آن رفع شود.

  • روتین مراقبت از موهای خشک:

‌‎اگر جزو اون دسته از افرادی هستین که موهای خشک و شکننده دارید و نمیدونید چجوری از موهاتون مراقبت کنید بهتره از همین حالا اقدام به داشتن یک روتین مناسب برای موهاتون‌ کنید بهترین مواردی که باید در روتین موهای خشک به آن توجه داشت عبارت اند از:

  • روغن تراپی مداوم و استفاده از ماسک های ابرسان بهترین درمان و مراقبت برای این نوع موهاست .
  • ‌حتما قبل از حمام ساقه موهاتون روغن تراپی کنید تا هم ابرسانی و تقویت بشن و هم اینکه حین شامپو زدن اسیب کمتری به موهاتون وارد بشود.

 

  • موهای خشک ذاتا چربی طبیعی موهاشون کمتر هست ‌‎پس نباید زیاد موهاشون بشورن و مواد شوینده قوی استفاده کنن ‌‎بطور معمول دو مرتبه در هفته بهترین حالت شستشو موهاشون هست.
  • هیچوقت شامپو رو بطور مستقیم به پوست سرتون موهاتون نرنید اول با اب ترکیب کنید(داخل یک تیوپ خالی) بعد بصورت کف که درامد کف حاصل رو به ریشه و ساقه موهاتون برنید.
  • موهاتون چنگ نزنید ‌‎بذارید سه دقیقه شامپو رو موهاتون بمونه و بعد اروم با نوک انگشت کف سر و ساقه موهاتون ماساژ بدین و بعد با اب ولرم رو به سرد موهاتون ابکشی کنید.
  • موهای خشک چون چربی کمتری تولید میکنن و چربی طبیعی موهاشون به اندازه کافی نیست که رطوبت موهاشون حفظ کنه و از موهاشون مراقبت کنید در معرض اسیب ،گره،موخوره و شکنندگی ساقه هستند. ‌‎پس حتما بعد از حمام وقتی هفتاد درصد رطوبت موهاتون رفت چند قطره روغن سبک مثل جوجوبا،بادام تلخ،آرگان،ماکادمیا بین دو دستتون بریزید ماساژ بدین و ازوم به ساقه موهاتون بزنید تا جذب موهاتون بشود.

 

  • شانه زدن با شانه چوبی به رفع خشکی موهاتون بسیار کمک میکند. زمانی که با شانه چوبی موهاتون شانه بزنید کمک میکنه چربی طبیعی ریشه موهاتون رو ساقه مو پخش بشه و از خشک شدن رطوبت مو جلوگیری میکنه و موهاتون نرم و براق تر می‌شود.

 

  • ماساژ پوست سر به ترشح چربی و افزایش گردش خون در پوست سر و فولیکول موها خیلی کمک میکنه باعث کاهش ریزش مو،اکسیژن رسانی بهتر و افزایش رشدمو و براق شدن مو می‌شود.
    (سه دقیقه شب ها قبل خواب موهاتون با ماساژور مو ماساژ بدین).

 

  • استفاده از محصولات ابرسان حتما تو روتین خودتون قرار بدین!

 

  • بهترین روغن هایی که برای موهای خشک و آسیب دیده میتونید قبل از حمام استفاده کنید:
    ‌‎روغن جوجوبا،روغن آرگان ،روغن ‌‎ماکادمیا،روغن آملا،روغن نارگیل،روغن زیتون ،روغن آوکادوو،روغن آلوئورا است.

 

  • ماسک هایی طبیعی که خیلی به ابرسانی موهاتون کمک میکنند:ماسک‌عسل و آلوئورا، ماسک ماست ‌‎-ماسک آوکادوو، ماسک موز و‌عسل است.

 

روتین موهای مختلط:

روتین مو

موهای مختلط از جمله موهایی هستند که بیشترین آسیب را می‌بینند. زیرا این مو ها از ریشه چرب و از ساقه خشک بوده و به همین علت بیشترین مراقبت را احتیاج دارند.

بهترین روتین موهای مختلط عبارت اند از:

 

  • هفته ای نهایتا۲-۳ بار شستشو با شامپوهای ابرسان و ملایم .
    (شامپو بطور مستقیم به ساقه موهاتون نزنید اول با اب مخلوط کنید بصورت کف به ساقه موهاتون بزنید و با اب ولرم رو به سرد آبکشی کنید، استفاده از اب داغ باعث میشه موهاتون بیشتر خشک بشه و بیشتر آسیب ببینه)
  • استفاده از ماسک های داخل حمام برای این نوع مو واجب است.
    (بعد از هربار شستشوی مو باید از ماسک های ابرسان استفاده بشه).
  • شانه زدن ساقه موها:
    سعی کنید ساقه موهاتون با شانه های چوبی شانه کنید تا چربی طبیعی مو به سطح ساقه پخش بشه .
  • ریشه موهاتون زیاد دستکاری نکنید (دست داخل موهاتون نبرید،با موهاتون بازی نکنید،موقع شستشو کف سرتون چنگ نزنید)زیرا اینکارها باعث تحریک غدد سباسه مو و ترشح بیشتر چربی و چرب شدن ریشه موهاتون می شود.
  • حتما قبل از شانه زدن مقداری اسپری فقط به ساقه و نوک موهاتون بزنید تا گره های موهاتون بهتر و راحت تر باز بشه.
  • استفاده از اسپری های مثل آب برنج،دم کرده بابونه،دم کرده گیاه دم اسب برای ساقه این نوع موها بسیار مناسب و کمک کننده است.
  • استفاده از آب برنج برای ساقه مو کمک میکنه رطوبت از دست رفته موهاتون برگرده و ساقه موهارو نرم و درخشان میکنه.
  • استفاده از ماسک آلوئورا به کنترل چربی پوست سر خیلی کمک میکنهو  میتونه تا حدود زیادی مشکل چرب بودن ریشه موها و خشک بودن ساقه مو حل کند.
    کافیه هفته ای یکبار ژل داخل برگ الوئورا خارج کنید میکس کنید و از صافی رد کنید و به ریشه و ساقه موهاتون بزنید و نیم ساعت بعد داخل حمام بشورید.
  • برای کنترل چربی کف سرتون میتونید مقدار کمی نمک دریا با شامپوتون ترکیب کنید(فقط همون مقدار شامپویی که میخواین استفاده کنید ) و ریشه موهاتون باهاش ماساژ بدین و اجازه بدین پنج دقیقه رو پوست سرتون بمونه بعد با اب ولرم ابکشی کنید.
  • سعی کنید ساقه مو و نوک موهاتون که مستعد خشکی و موخوره هست مرتب با کمی سرم یا کرم ابرسان مرطوب کنید.

 

روتین موهای چرب

موهای چرب به علت داشتن چربی زیاد زود تر باقی مو ها کثیف شده و برای مراقبت از آن نیز باید برنامه خاصی را دنبال کنید. نکاتی که در این نوع روتین مو باید به آن توجه داشته باشید عبارت اند از:

  • یکی از اصلی ترین دلایل موهای چرب عدم تعادل هورمون ها است که باعث افزایش تولید و ترشح چربی از غدد سباسه میشه و حتی ممکنه باعث ریزش مو بشود. پس اگر مشکل هورمونی دارین حتما برای درمانش اقدام کنید.
  • یکی دیگه از دلایل چربی بیش حد مو افزایش رطوبت و افزایش دما است. افزایش رطوبت باعث تولید بیشتر چربی از پوست سر میشهتا حد امکان تو محیط های خیلی گرم و مرطوب قرار نگیرید.
  • اگر جزو اون دسته افرادی هستین که مدام با موهاتون بازی میکنید یا دستتون زیاد داخل موهاتون میبرید این کار ‏‎باعث تحریک غدد سباسه و در نتیجه ترشح بیشتر سبوم میشود.
  • هرچه شما بیشتر موهاتون بشورید و محکم چنگ بزنیدباعث تحریک غدد سباسه به ترشح چربی بیشتر میشود. موهاتون روز به روز چرب تر میشه و ساقه موهاتون خشک تر پس در تعداد دفعات شستشو موهاتون تعادل ایجاد کنید.(معمولا برای موهای چرب یک ر‌ز درمیون شستشو کافی هست).
  • از شامپوهایی استفاده کنید که کنترل کننده چربی سر هستن اینکار به کاهش تولید سبوم کمک خیلی زیادی میکنه.
  • اما اگر موهاتون خیلی چرب هست یا به هر دلیلی مجبورید هرروز موهاتون بشورید سعی کنید از شامپوهای روزانه یا شامپوهای ملایم استفاده کنید که موهاتون خصوصا ساقه موهاتون در اثر شستشوی زیاد آسیب نبیند.
  • سعی کنید دفعات ماساژ و شانه کردن موهاتون کمتر کنید ‏‎نه اینکه قطع کنید فقط کمتر کنید ‏‎مثلا روزی یک مرتبه بیشتر موهاتون شونه نکنید . ماساژ سر بهتره با ماساژور های دستی انجام بدین .
  • اصلا از آب داغ برای شستن موهاتون استفاده نکنید.
  • به ریشه موهاتون روغن نزنید سعی کنید بیشتر ساقه موهاتون‌روغن تراپی کنید چون ساقه موهاتون در اثر شستشوی مداوم خشک میشه و آسیب میبیند.
  • غذاهای خیلی چرب و سرخ کردنی باعث تولید بیشتر چربی میشه،حتما از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید.
  • استفاده از سرکه سیب طبیعی:
    اگر طبع گرمی دارین از این ترکیب میتونید استفاده کنید:
    یک استکان سرکه سیب طبیعی با سه استکان اب جوشیده ولرم ترکیب کنید و بعد از شستن موهاتون با شامپو محلولو روی پوست سرتون بریزید و ده دقیقه بعد با اب ولرم ابکشی کنید.
  • استفاده از نمک دریا: نمک دریا تاثیر خیلی زیادی تو کنترل چربی و شوره سر دارد. برای اینکار یک قاشق نمک دریا با یک تا دو قاشق از شامپو و یک قاشق سرکه سیب طبیعی و دو فاشق آب ترکیب کنید و مواد به پوست سرتون برنید و آرووم با نوک انگشت ماساژ بدید. هفته ای یکبار اینکارو انجام بدید تا چربی کف سرتان کاملا کنترل شود.

سخن پایانی:

روتین مو از مهم ترین مسئله ای است که هر خانمی باید به آن توجه داشته باشد تا موهای خود را به خوبی تقویت کرده و باعث پرحجم شدن آن شود. برای آنکه روتین مو مناسبی داشته باشید اولین قدم آشنایی کامل با جنس مو خودتان است. شما باید ابتدا جنس موی خود را شناسایی کنید تا بتوانید متناسب با آن برنامه دقیقی ریخته و از موادی که به موی شما آسیبی وارد نمی کند استفاده کنید. معمولا جنس موها به سه دسته کلی ، چرب، مختلط، معمولی و خشک تقسیم بندی می شود. موهای مختلط از آسیب پذیر ترین موها هستند زیرا این نوع جنس مو ساقه خشک و ریشه چرب داشته و در اور شست و شو مداوم ریشه آنها خشک تر از قبل شده و درنهایت موخوره می‌گیرد. فروشگاه شیکولات با ارایه بهترین شامپو ها متناسب با جنس مو ها می‌ تواند روتین مو شما را کامل کند. برای مشاهده محصولات بیشتر بهتر است به قسمت فروشگاهی ما سر بزنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید