آرایشی و زیبایی, آموزش و چگونه ها, مراقبت و سلامتی

ژل شستشو و ویژگی های مهم هنگام خرید آن چیست؟

ژل شستشوی صورت چه ویژگی‌هایی دارد.

یکی از مهم‌ترین مراحلی که معمولاً برای رسیدگی و روتین پوستی باید به آن توجه داشت پاک‌سازی پوست است. آب قادر نیست به‌تنهایی آلودگی‌هایی که بر سطح پوست جمع می‌شود را به‌طور عمیق پاک‌سازی کند. به‌همین دلیل نیاز دارد تا شوینده‌ای که متناسب با جنس و نوع خود را داشته تا بتواند تمامی آلودگی را از نتافز پوست پاک کند. ژل شستشو یکی از گزینه های مناسب برای پاکسازی عمیق پوست است.

اهمیت پاک‌سازی پوست چیست؟

به‌طور طبیعی نمی‌توان همه آلودگی‌ها و آلاینده‌هایی که بر روی سطح پوست می‌نشیند را با آب خالی از بین ببریم. بهترین کار برای پاک‌سازی استفاده از شوینده‌های متناسب با جنس پوست است. در نظر داشته باشید که صابون نمی‌تواند به‌خوبی pH و چربی سطح پوست را تنظیم کند زیرا در مرور زمان باعث خشکی و شکنندگی پوست شده و شادابی و اولیه پوست را از بین می‌برد. اگر به‌خوبی به پاک‌سازی پوست خود اهمیت ندهید آنتی‌اکسیدان سطح پوست شما کاهش پیدا کرده و با پیری زودرس را مواجه می‌شوید. بهتر است به‌جای استفاده از صابون ژل‌های شوینده یا فوم‌های شوینده استفاده کنید تا بتوانید این روند را کاهش دهید.

اهمیت استفاده از ژل شستشوی صورت

ژل شستشو

زمانی‌که شما از پاک‌کننده‌های جایگزین مناسب پوست خود استفاده کنید راه تنفسی پوست را باز کرده و باعث می‌شوید اکسیژن رسانی به این ارگان بیرونی بدن به‌راحتی انجام شود. در زمان استراحت پوست شما باید کاملاً تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد تا در هنگام صبح خستگی آن کاملاً برطرف شده و درخشان و شاداب به‌نظر برسد. حتما گاهی اوقات با تیرگی و کدر شدن پوست خود مواجه شده‌اید علت این مسئله عدم توجه به شستشوی هرروز پوست است. اگر حتی زمان کمی بیرون از خانه سپری می‌کنید باز هم پوست شما نیاز به شستشو دارد. زیرا استفاده از کرم‌های مراقبتی، ماسک‌ها و یا آلودگی‌های هوا تأثیر کاملاً مخربی برروی پوست گذاشته و در صورت عدم پاک‌سازی آن سلول‌های مرده پوست جمع‌شده و در نتیجه آن را کدر و گرفته و خسته نشان می‌دهد.

نکته جالب آن است که اگر پوست پاک‌سازی نشود در طول مدت باعث ایجاد کک و مک و لکه‌های تیره پوستی و چروک‌های زیادی خواهد شد. قطعا برای از بین بردن این مشکلات پوستی هزینه زیادی لازم است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی ژل‌های شستشوی صورت و فوم‌های شستشو می‌توانند جایگزین مناسبی برای صابون باشند. معمولاً مواد استفاده‌شده در این ژل‌ها و یا فوم‌های شوینده صورت کاملاً سازگار با پوست بوده و سبب روشن‌شدن، جوانی و شادابی، آب‌رسانی طبیعی پوست شده و وضعیت آن را بهبود می‌بخشند.

نکات مهم درباره انتخاب ژل شستشو

برای آنکه ژل شستشوی صورت بتواند تاثیر بسیار مناسبی بر روی پوست شما بگذارد باید فاکتورهای مهمی را در انتخاب آن رعایت کنید. ابتدا باید جنس پوست خود را شناخته و با توجه به ویژگی‌های آن ژل شستشوی صورت خود را خریداری کنید. نکته دیگر در خرید شعر شستشو فصلی است که در آن قرار دارید. به‌عنوان مثال در فصل‌هایی که آب‌وهوا معتدل بوده و آلودگی کمتری در هوا دیده می‌شود باید از پاک‌کننده‌های ملایم‌تری استفاده کرد اما در فصل زمستان به‌علت افزایش آلاینده‌های سطح هوا و خشکی هوا باید از شوینده‌هایی استفاده کرد که قوی بوده و آب‌رسان طبیعی پوست هستند.

معمولاً روی تمامی محصولات شوینده و آرایشی توضیحات دقیقی از این قبیل برای مشتری نوشته‌شده است. مثلاً آن که این محصول با چه نوع پوستی سازگار است و برای چه فصولی مناسب می‌باشد یا از چه رایحه و موادی تشکیل‌شده است. پس هنگام خرید حتما توضیحات روی ژل شستشو را خوانده تا بتوانید خریدی متناسب با نیاز خود داشته باشید.

ویژگی ژل شستشو خوب متناسب با نوع پوست

ژل شستشو

یکی از مهم‌ترین ویژگی هایی که ژل‌های شست‌وشو باید داشته باشد آنست که متناسب با جنس پوست باشند. همان‌طور که در مقالات قبلی بیان شد ۵ نوع جنس پوست وجود دارد که عبارت‌اند از پوست‌های چرب، روزهای خشک، پوست مختلط، پوست حساس، پوست نرمال.

هر فرد باید ژل شست‌وشوی خود را متناسب با جنس پوست خود انتخاب کند تا بتواند بهترین تاثیر را از آن بگیرد در صورت عدم توجه به این نکته نه‌تنها پوست شما وضعیت رو به بهبودی نخواهد داشت بلکه مستقیماً آثار مخربی بر روی پوست شما گذاشته که گاهی غیرقابل‌جبران است.

  • ویژگی ژل‌های صورت مخصوص پوست‌های چرب:

پوست‌های چرب همان‌طور که از نامشان معلوم است سطح چربی بیشتری از دیگر پوست‌ها دارند به‌همین دلیل در معرض آکنه، جوش و آسیب‌های پوستی بیشتری قرار می‌گیرد. باید در انتخاب شعر شستشوی متناسب با آن‌ها دقت بیشتری داشته باشید و از ژل‌هایی استفاده کنید که چربی کمتر و رطوبت بیشتری داشته و بتواند علاوه‌بر از بین بردن آلودگی‌ها چربی سطح پوست را متعادل ساخت تا آکنه و جوش‌های پوست را از بین ببرد. سعی کنید از ژل‌های شستشوی استفاده کنید که حاوی سالیسیلیک اسید، گلیکولیک اسید، بنزوئیلد پر اکسید باشد.

  • ویژگی ژل شستشو مخصوص پوست‌های خشک

پوست‌های خشک به‌طور ذاتی چربی کمتری نسبت‌به پوست‌های دیگر داشته و کم‌آب تر از انواع پوست هستند. این نوع پوست‌ها در فصل زمستان و تابستان دچار خشکی شدید شده و باید برای شستشو و مراقبت‌های آن توجه بیشتری داشت. پوست های خشک به علت کم آبی خشکی زیادی را متحمل می شوند به همین علت باید شوینده های ملایم را برای این نوع پوست در نظر داشت.

افرادی که دارای پوست خشک هستند باید از ژل‌های شستشویی استفاده کنند که حاوی رطوبت رسانی و چربی مناسب باشند تا بتوانند کلاژن سازی سطح پوست را بهبود ببخشد.

ژل‌های شستشو مناسب پوست حساس

  • بیشترین واکنش نسبت‌به مواد آرایشی و سایر محصولات بهداشتی وجود برای پوست‌های حساس است. پوست‌های حساس حتی به ماسک‌های و مواد بهداشتی و خانگی نیز واکنش نشان می‌دهند به‌همین دلیل انتخاب ژل پاک‌کننده‌ای مناسب با این پوست کمی دشوار است . کسانی که پوست حساس دارند باید از ژن‌های شست و شویی استفاده کنند که فاقد مواد افزودنی و ملتهب کننده بوده کاملاً ملایم می‌باشند. این افراد برای تهیه این نوع ژل‌ها باید حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کرده تا بتواند از ژل‌هایی استفاده کنند که خاصیت درمانی دارند.
  • ژل‌های متناسب با پوست‌های مختلط

پوست‌های مختلط بدترین نوع پوست هستند. زیرا این نوع پوست در قسمت بینی گونه و پیشانی چرب بوده و باقی قسمت‌ها کاملاً خشک هستند و به‌همین دلیل نمی‌توان از محصولاتی استفاده کرد که مناسب پوست های چرب یا کاملاً خشک می‌باشد. انتخاب ژل شستشو برای نوع پوست از هر گونه انواع پوست دیگر دشوارتر است. افرادی که پوست مختلط دارند باید از ژل‌های کاملاً ملایم استفاده کرده و در ناحیه تی صورت خود از تونر یا ماسک‌های فاقد چربی و کنترل‌کننده چربی مصرف کنند تا وضعیت پوستی خود را بهبود ببخشند.

مزایای استفاده از ژل شستشو صورت چیست

معمولاً ژل‌ شستشوی صورت حاوی موادی هستند که کاملاً ضد باکتریایی بوده و پوست افراد تمیز و عاری از هرگونه آلودگی می‌کند. بعد از استفاده از این ژل پوست شما کاملاً صاف و نرم شده و منافذ آن بسته و جریان خون در سطح پوست بهبود پیدا کرده و اکسیژنی بیشتر به پوست می‌رسد. درنتیجه پوست شما سالم‌تر خواهد شد.

ژل های شستشو گزینه بسیار بهتری نسبت‌به صابون‌ها و دیگر مواد شوینده هستند و برای افرادی که دچار آکنه یا جوش می‌شوند نیز می‌تواند بسیار کارایی داشته و چربی اضافی پوست آن‌ها را از بین ببرد. معمولاً امروزه در ژل‌های شستشو خاصیت کمک درمانی نیز وجود دارد و منافذ پوست را بسته و باعث می‌شود که پاک‌کنندگی در سطح عمیق پوست انجام شود.

جوش‌های سر سیاهی که بر روی بینی چانه و پیشانی به وجود می‌آیند هشداری هستند که نشان می‌دهد پوست شما دچار آلودگی عمیق شده و برای بهبود این وضعیت حتما هفته‌ای یک‌بار از شوینده‌های حاوی اسکراب استفاده کنید. معمولاً ژل‌های شست‌وشو هیچ آسیبی به پوست وارد نکرده و فرمول ساخت آن‌ها موجب نرمی لطافت و حفظ رطوبت پوست می‌شود. این نوع ژل‌ها براثر کاربرد و نوع پوستی که دارند طبقه‌بندی‌شده و شما می‌توانید با توجه به ویژگی‌های آن‌ها اقدام به خرید کنید.

نحوه استفاده از ژل شستشو  چگونه است

ابتدا با آب ولرم صورت خود را خیس کرده و کمی از ژل شستشو را در کف دست ریخته و به‌صورت خود بمالید و بعد از ۱ دقیقه ماساژ آن را آبکشی کنید و اگر پوست چربی دارید و پوست شما دچار آکنه یا جوش شده‌است می‌توانید براثر میزان چربی و فیش مقدار ژل شستشو را اضافه کرده و با استفاده از لیف لایه بردار یا فیس براش اقدام به شست‌وشوی صورت خود کنید

برای آنکه تمام آلودگی‌های پوست شما بهتر انجام شود حتما از تونر استفاده کنید و بعد از شستشو کرم مرطوب کننده آب‌رسان بزنید. در فواصل تابستان روزی ۳ بار و در زمستان روزی ۲ بار از این ژل‌ها استفاده کنید و بعد از شستشو هرگز زیر نور مستقیم خورشید نرفته و از ضد آفتاب کمک بگیرید برای خشک کردن صورت حوله نم‌دار را بر روی صورت گذاشته و بردارید و هرگز با کشیدن حوله بر روی سطح پوست خود آن را دچار کشش یا نکنید.

نکاتی که باید درباره ژل های شوینده بدانید.

ژل شستشو

هیچگاه از ژل هایی که حاوی سولفات هستند استفاده نکنید. سدیم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات از جمله ترکیبات شوینده‌ها هستند که هنگام ترکیب با آب کف ایجاد کرده و چربی را در خود حل می‌کنند. کف کردن شوینده اگرچه در ابتدا حس خوشایند تمیزی در پوست ایجاد می‌کند اما به مرور موجب آسیب به لایه چربی محافظ پوست می‌شود.

بیرونی ترین لایه پوست سد دفاعی آن است که هنگام مواجهه با شوینده های غلیظ دچار آسیب می شود. حتی اگر پوستی چرب داری. هیچگاه از ژل هایی که کف زیاد می کنند استفاده نکنید. زمانی که سد دفاعی پوست کاملا سالم باشد، پوست شما صاف و درخشان بوده و هیچگونه کدری یا ناهمواری ندارد.

 

سولفات‌ها و سایر شوینده‌های قلیایی با آسیب به این لایه موجب خشکی و کشیدگی، قرمزی و چرب‌تر شدن پوست خواهد شد. هم‌چنین پس از استفاده از شوینده‌ها با PH قلیایی ساعت‌ها زمان خواهد برد تا PH پوست به حالت عادی بازگردد. پس می‌بینید استفاده از شوینده‌های قلیایی دو بار در روز چه فشاری به پوست وارد می‌کند.

خوشبختانه در حال حاضر شوینده‌های بسیاری با PH سازگار با پوست و فاقد ترکیبات صابونی در دسترس‌اند. متخصصان پوست پیش از این تصور می کردند PH طبیعی پوست ۵٫۵ است اما امروزه اکثر متخصصان پذیرفته اند PH زیر ۵ و به طور خاص بین ۴ تا ۴٫۵ ایده آل ترین PH برای پوست است. روی بسیاری از شوینده‌ها به خصوص پن‌ها PH محصول درج شده است که می‌تواند به انتخاب شما کمک کند.

دقیقا به همین دلیل شما باید تا حد امکان استفاده از صابون‌ها را محدود کنید. البته استفاده از صابون‌ها با تجویز پزشک و به دلیل اهداف درمانی ایرادی ندارد اما صابون‌ها به دلیل قلیایی بودن نباید به طور دائم شوینده مورد استفاده شما باشند.

در هر حال از شست و شوی بیش از حد پوست و استفاده از محصولات بسیار قوی و خشک کردن آن به خصوص برای شست و شوی صورت هنگام صبح خودداری کنید. توصیه ما این است که شما همیشه به صدای پوست خود گوش داده و آن را کاملا تمیز و سالم نگه دارید تا زیبایی شما چند برابر شود زیرا یکی از نکات زیبایی داشتن پوستی سالم و بدون آلودگی است.

سخن پایانی

ژل شستشو یکی از تکات مهمی است که باید در روتین پوستی به آن توجه داشت. پاکسازی پوست باعث می شود که اکسیژن بیشتر به پوست رسیده و آن را شفاف و شاداب کند. پوست های مرده سطح پوست در صورت آنکه لایه برداری نشوند، در مرور زمان باعث بروز اکنه، جوش های چربی، کدری شده و سلامت آن را دچار کاهش می دهد. در هنگام خرید ژل شست شو باید به نوع پوست خود توجه زیادی کنید تا بتوانید تاثیرات کاملا مثبتی از آن دریافت کنید.

درصورتی که درباره این نکته توجه لازم را نداشته باشید پوست شکا هنگام مصرف دچار التهاب شده و تاثیرات مضری ایجاد می کند. اگر نوع پوست خود را نمی دانید بهترین کار استفاده ار ملایم ترین نوع شوینده است. برای تاثیر بیشتر ژل های شوینده بعد از مصرف بهتر است از تونر های مرطوب کننده استفاده کنید. این تونر ها باعث می شود تا سطح پوست کاملا رطوبت رسانی شده و مشکلات خشک و پوسته پوسته شدن از بین برود. فروشگاه شیکولات دارای انواع مختلفی از محصولات شوینده متناسب با انواع پوست است که شما می توانید با مطالعه قسمت های ویژگی آنها بهترین شوینده را که مناسب پوست خودتان است تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید